Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg. Deze beroemde uitspraak van Albert Einstein is zeker ook van toepassing op de zorg. Om de strijd aan te gaan met uitdagingen zoals personeelsschaarste, een (te) hoge werkdruk en een (te) hoog ziekteverzuim is verandering noodzakelijk. Domotica, sensoren en nieuwe technologische innovaties kunnen hier helpen om de werkdruk te verlichten. Maar ook om de kwaliteit van zorg naar een hoger niveau te brengen. Om de innovaties succesvol te maken, is volgens Monique Kemner, zorginnovator bij Kodiezijn, een nieuwe manier van werken noodzakelijk. Hoe kunnen we doelmatig en betere zorg verlenen, met de medewerkers die we hebben?
“Belangrijk is dat we medewerkers niet langer overbelasten, maar dat we de zorg anders inrichten”, benadrukt Monique. “Wie zorginnovaties inzet maar tegelijkertijd vasthoudt aan oude patronen, creëert een averechts effect. Persoonsgerichte zorg is key.”
Betere nachtrust
Een interessante innovatie die deze focus illustreert, zijn de sensoren in verpleeghuizen. “In verpleeghuizen werken in de nachtelijke uren slechts enkele zorgmedewerkers, die soms wel dertig of veertig cliënten over meerdere afdelingen in de gaten moeten houden. Een pittige verantwoordelijkheid. Zeker wanneer het overzicht ontbreekt. Sensoren kunnen hier voor veel verlichting én rust zorgen. Zo kunnen medewerkers eenvoudig via een app op hun smartphone zien welke cliënten slapen, wie een intentie heeft om uit bed te komen en wie misschien al uit bed is. Op basis hiervan kunnen zij proactief inspelen op zorgvragen. Ze hoeven niet langer te wachten op een alarmering. Bovendien is het niet meer nodig om ’s nachts alle kamers af te gaan. Cliënten worden niet meer onnodig gewekt, waardoor ook het risico op uit bed gaan en dwalen flink wordt teruggebracht. Dit leidt tot veel meer rust bij cliënten én medewerkers. Maar ook tot meer werkplezier.”
Een recente implementatie met slimme sensoren in een verpleeghuis maakt de voordelen duidelijk inzichtelijk. “Waar zorgmedewerkers voorheen ’s nachts bij 34 cliënten naar binnen gingen, waren dankzij de sensoren nog maar 4 cliëntbezoeken nodig”, aldus Monique. “Een enorme tijd- en comfortwinst, die alleen wordt behaald als zorgmedewerkers stóppen met rondes lopen.”
Meer comfort
Zeer interessant in het kader van persoonsgerichte zorg is ook slimme incontinentiezorg, waarbij sensoren en een draadloze clip aangeven wanneer het incontinentiemateriaal verzadigd is. “Dankzij deze nieuwe manier van werken leren zorgmedewerkers iemands plaspatroon (her)kennen”, aldus Monique. “Bovendien kunnen zij cliënten direct verschonen wanneer dit nodig is. Extra werk door onnodige verschoningen wordt slim ondervangen. Bovendien wordt het comfort van cliënten flink verhoogd. Onder andere huidirritaties en huidinfecties worden flink verminderd of zelfs voorkomen en doorlekken is nauwelijks nog aan de orde.”
Ook deze innovatie zorgt ervoor dat medewerkers hun taken anders moeten inrichten. “Veel zorgmedewerkers zijn nu nog gewend om na het eten of na de koffie alle cliënten te controleren. In plaats hiervan is één blik op de app voldoende om te zien wanneer verschonen nodig is”, aldus Monique. “Zo kan het voorkomen dat cliënten twee keer in de avond verschoond moeten worden, waarna zij ’s nachts ongestoord kunnen doorslapen. Hierdoor krijgen zij een veel betere nachtrust, wat hun welzijn ten goede komt.”
Ook in de thuiszorg
In de thuiszorg biedt met name de slimme medicijndispenser verlichting. Maar ook sociale robot Tessa is bewezen effectief, omdat zij cliënten helpt om structuur in hun dagelijkse leven te brengen. Zo herinnert ze mensen met dementie of een cognitieve beperking er regelmatig aan om een kopje koffie te zetten, even naar buiten te gaan, medicijnen in te nemen, een boodschapje te doen en/of zich klaar te maken voor bezoek. En zo zijn er nog tal van innovaties …. Welke innovaties heeft jouw organisatie al omarmd?
Deze blog is geschreven in samenwerking met ZorgZorro.